sen
Zdrowy sen

Dlaczego warto zadbać o sen?

Każdy ma swoją własną potrzebę związaną z minimalną ilością godzin przeznaczonych na sen. Jednakże każdy człowiek tego snu potrzebuje. W dobie współczesnej pewnym wyznacznikiem jest fakt, iż na ów sen nie przeznaczamy tylu godzin, tyle czasu, ile jest tak naprawdę wymagane. Pośpiech i natłok obowiązków powodują, że sen i odpoczynek schodzą na dalszy plan. To oczywiście ma swoje odzwierciedlenie w stanie zdrowia danej osoby, w jej odporności, w jej samopoczuciu. Dlaczego warto zadbać o swój sen?

Prawidłowy odpoczynek

Istnieje kilka powodów ku temu aby mimo wielu obowiązków zadbać o prawidłową ilość godzin przeznaczonych na sen oraz prawidłową jakość snu. Ile człowiek powinien spać? Orientacyjnie prawidłowa dawka snu dla człowieka wynosi od 7 do 9 godzin na dobę. Wiele zależy od trybu życia codziennego, od rodzaju wykonywanej pracy. Na pewno nie należy spać zbyt długo, ponieważ taki zwyczaj dla ludzkiego organizmu również nie jest niczym pozytywnym. Sen ma bardzo istotne znaczenie dla ludzkiego zdrowia. To od jego jakości zależy w dużej mierze stan zdrowia człowieka czy też stopień jego odporności na różnego rodzaju infekcje.

Sen a samopoczucie

Prawidłowa ilość snu jest tym elementem, który w znaczący sposób wpływa na poziom koncentracji, na poziom pamięci oraz ogólnego samopoczucia. Jeśli człowiek nie poświęca na sen tyle czasu, ile jest potrzebne, czuje się on zmęczony, może być rozdrażniony, a tym samym brak snu ma bezpośrednie przełożenie zarówno na zdrowie fizyczne jak i na zdrowie psychiczne. Sen jest tym elementem, którego nie można nazbierać sobie na zapas. Błędnym podejściem jest to, w którym cały tydzień nie dosypiamy, a planujemy w weekend dłużej się wyspać. Nie ma bowiem takiej możliwości, aby w ten sposób nadrobić zaległości. Tak naprawdę istotnym elementem w trosce o sen człowieka jest hormon snu, czyli melatonina. Tenże hormon jest wydzielany przez ludzki organizm w godzinach nocnych, a największy wyrzut tego hormonu następuje w przedziale godzinowym od północy do godziny trzeciej w nocy. Jeśli zatem ktoś pracuje w godzinach nocnych, to dla jego organizmu jest to dosyć niekorzystne.

Wspomaganie całego organizmu

Z biegiem lat organizm bowiem może wykazywać pewne negatywne skutki takiego zwyczaju. Jeśli ktoś ma pewne problemy związane z brakiem właściwego snu, z niemożnością zaśnięcia, z nocnym wybudzaniem się, może pokusić się o wspomaganie w postaci tabletek zawierających melatoninę. Jednocześnie można zwiększyć ilość spożywanych wiśni. Jest to bowiem owoc, który zawiera w sobie dosyć sporą ilość melatoniny. Tym samym można tutaj mówić o naturalnym wspomaganiu zdrowego snu. Tak naprawdę sen jest jednym z tych elementów, który przez współczesnego człowieka niedoceniany. A tak naprawdę mowa jest o elemencie, który jest zaniedbywany. Wiele różnych problemów zdrowotnych może wynikać właśnie z zaniedbań związanych ze snem. Oczywiście w obliczu różnego rodzaju obowiązków istotne jest to, aby właściwie zorganizować sobie dzień, aby uwzględnić w nim właśnie sen jako jeden z kluczowych dla zdrowia człowieka elementów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.